Pages Menu
Categories Menu

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Finanse i ekonomia, Kultura biznesowa | 0 comments

Rosyjska „punktualność”

Rosyjska „punktualność”

O jednych sąsiadach była mowa przed chwilą. Są jeszcze drudzy, jeszcze więksi sąsiedzi, z którymi polskie firmy także nawiązują częste relacje. Mowa oczywiście o Rosjanach, którzy dysponują potężną gospodarką i stanowią ogromny rynek zbytu dla polskich produktów. Najwięcej zarabiają tam eksporterzy żywności, mimo że moskiewskie służby sanitarne lubią od czasu do czasu postraszyć zaostrzonymi normami. Takie tarcia z Rosjanami są typowe – prędzej czy później można się z nimi pomyślnie dogadać. Trzeba jednak liczyć się z czasami dramatycznym przebiegiem rozmów. Silne emocje, krzyki, manifestacyjne opuszczanie pomieszczeń to element tamtejszych biznesowych zachowań.

 

Przeciętny Rosjanin nie zawsze jest punktualny, ale obcokrajowiec, który ma się z nim układać – zdecydowanie powinien. Czasami na rosyjskiego rozmówcę trzeba czekać nawet parę godzin i w tamtejszej kulturze nie jest to niczym nadzwyczajnym. Nasz wschodni partner chce sprawdzić, czy ma do czynienia z człowiekiem cierpliwym i pokornym. Oczywiście nie warto czekać na przeprosiny za spóźnienie.

 

Z punktu widzenia Rosjan strój w relacjach biznesowych również jest istotny. Podobnie jak w przypadku Niemców unikajmy ekstrawagancji. Ciemny garnitur, jasna koszula i krawat to typowy dress code nad Wołgą. U pań natomiast Rosjanie chętniej widzą spódniczki zamiast spodni.

Post a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *