Pages Menu
Categories Menu

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Kultura biznesowa

Kultura biznesu w swiecie

Kultura biznesu w swiecie

Wszelkie działania biznesowe związane z kształtowaniem współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami, kreowaniem kanałów importu i eksportu tudzież wieloma innymi kwestiami, opierają się o stosunki międzyludzkie. Negocjacji nie prowadzą maszyny, tylko żywe osoby mające swoje wady, zalety i cechy charakteru. W kontekście międzynarodowych relacji ekonomicznych szalenie istotna jest kulturowa specyfika poszczególnych nacji. To normalne, że mentalność Polaków różni się od mentalności Niemców czy Amerykanów. Jest to całkowicie naturalne i wymaga uszanowania tych odrębności. Nie musimy chyba dodawać, iż szacunek ten obowiązuje wszystkie strony. Układając się z aktualnymi lub potencjalnymi partnerami biznesowymi zazwyczaj prowadzimy rozmowy z jednym podmiotem w danym momencie, który pochodzi z danego kraju. Dzięki temu można się wzajemnie poznać, ocenić i tym samym wyrobić swoje zdanie na temat kontrahenta. Jak w każdym obszarze życia – im lepsze pierwsze wrażenie, tym owocniej mogą się ułożyć dalsze relacje. Rzecz jasna trudno za każdym razem dogodzić wszystkim – niektórzy ludzie wymagają tak wiele, że najdrobniejszy detal jest w stanie ich zniechęcić. Te relacje w wymiarze gospodarczym będą znacznie łatwiejsze, jeśli każda ze stron...

Read More

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Biznes porady, Kultura biznesowa

Obyczaje w biznesie

Obyczaje w biznesie

Przedstawiliśmy garść najistotniejszych informacji dotyczących biznesowych zachowań kilku nacji, z którymi nasze firmy najczęściej wchodzą w relacje. Rzecz jasna temat nie został wyczerpany, a rodzimi przedsiębiorcy chętnie kontaktują się z kontrahentami z wielu innych stron świata. Szczególnie kontynent azjatycki odgrywa tu ogromną rolę, a specyfika kulturowa w Chinach czy Japonii każe interesantom przyłożyć się bardzo do przyswojenia lokalnych zachowań i obostrzeń. Wiedzę na ten temat można dziś czerpać z licznych źródeł, a internet okazuje się w tym szalenie pomocny. Dostępne są również specjalne poradniki pisane z myślą o biznesowym kontakcie z obcokrajowcami.   Ci, którzy lekceważą to kulturowe tło i wagę miejscowych obyczajów, nie mają dużych szans na sukces. Napisaliśmy na początku, że podstawą udanych interesów są udane relacje z ludźmi, bo to oni podejmują wszystkie decyzje. Jeśli uda nam się „kupić” ich zrozumieniem i poszanowaniem obyczajowości, dalsze rozmowy będą przebiegać w zupełnie innej atmosferze. Trzeba jednak poświęcić nieco czasu i energii na przyswojenie tych kwestii.   Europejskie poletko biznesowe jest dla Polaków łatwiejsze do ogarnięcia, bo w kręgu...

Read More

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Kultura biznesowa

Było piwo, będzie wódka

Było piwo, będzie wódka

Standardem w przypadku negocjacji handlowych z Rosjanami są prywatne odwiedziny w domu kontrahenta. Możemy z góry liczyć się z takim zaproszeniem i należy je odczytywać jako pozytywny sygnał. W takich okolicznościach strój nie musi być tak oficjalny – za brak krawata nikt się na nas nie obrazi. Nie musimy też przywiązywać aż takiej wagi do propozycji przedstawianych jako ostateczne, nawet gdy partner robi wrażenie kategorycznego. Warto trochę poczekać, porozmawiać. Za chwilę okaże się, że warunki mogą być znacznie korzystniejsze niż pierwotnie ustalono. Jeszcze ważna uwaga dotycząca powitań – jeśli temperatura jest niska, a my nosimy rękawiczki, zawsze zdejmijmy je przed podaniem ręki. Niemile widziane jest też trzymanie rąk w kieszeniach – za to Rosjanie mogą się nawet obrazić.   Specyficznych elementów rosyjskiej kultury jest więcej. Nie wolno pokazywać podeszew butów, tudzież trzymać nóg na stole i siedzeniach. Pod tym względem negatywny odbiór jest podobny jak w krajach muzułmańskich. Jeśli wszystko idzie dobrze i padło wspomniane już zaproszenie do domu, przyjmijmy je z entuzjazmem i liczmy na serdeczną gościnę. Rosjanie...

Read More

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Kultura biznesowa

Rosyjska „punktualność”

Rosyjska „punktualność”

O jednych sąsiadach była mowa przed chwilą. Są jeszcze drudzy, jeszcze więksi sąsiedzi, z którymi polskie firmy także nawiązują częste relacje. Mowa oczywiście o Rosjanach, którzy dysponują potężną gospodarką i stanowią ogromny rynek zbytu dla polskich produktów. Najwięcej zarabiają tam eksporterzy żywności, mimo że moskiewskie służby sanitarne lubią od czasu do czasu postraszyć zaostrzonymi normami. Takie tarcia z Rosjanami są typowe – prędzej czy później można się z nimi pomyślnie dogadać. Trzeba jednak liczyć się z czasami dramatycznym przebiegiem rozmów. Silne emocje, krzyki, manifestacyjne opuszczanie pomieszczeń to element tamtejszych biznesowych zachowań.   Przeciętny Rosjanin nie zawsze jest punktualny, ale obcokrajowiec, który ma się z nim układać – zdecydowanie powinien. Czasami na rosyjskiego rozmówcę trzeba czekać nawet parę godzin i w tamtejszej kulturze nie jest to niczym nadzwyczajnym. Nasz wschodni partner chce sprawdzić, czy ma do czynienia z człowiekiem cierpliwym i pokornym. Oczywiście nie warto czekać na przeprosiny za spóźnienie.   Z punktu widzenia Rosjan strój w relacjach biznesowych również jest istotny. Podobnie jak w przypadku Niemców unikajmy ekstrawagancji. Ciemny...

Read More