Pages Menu
Categories Menu

Napisane Lip 21, 2015 w Branża, Finanse i ekonomia

Jastrzębska Spółka Węglowa

Jastrzębska Spółka Węglowa

Największym producentem węgla w Polsce jest Jastrzębska Spółka Węglowa. Od 2011 roku spółka ta notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych. Utworzona została w 1993 roku. Wówczas na rynku istniało jeszcze sześć innych spółek węglowych. Wszystkie połączono i utworzono JSW. Kiedy spółka rozpoczynała działalność to w jej skład wchodziły kopalnie – Borynia, Jastrzębie, Zofiówka, Moszczenica, Pniówek, Krupiński, Morcinek. Od 1993 do 2006 roku w spółce przeprowadzono restrukturyzację. Restrukturyzacja miała na celu przede wszystkim wydzielić majątek który nie był bezpośrednio związany z działalnością spółki. Chciano także na podstawie tego właśnie majątku tworzyć odrębne podmioty prawne. W 1994 roku połączono po raz pierwszy dwie kopalnie. Wówczas Jastrzębie i Moszczenica stały się jednością. Spółka ciągle się rozwijała. W 1995 roku zarząd musiał powołać Zakład Logistyki Materiałowej, który zajmował się zaopatrzeniem wszystkich kopalni, które podlegały Jastrzębskiej Spółce Węglowej. Warto wiedzieć, że proces restrukturyzacji trwał kilka lat. W tym czasie powstały także Zakłady Koksownicze „Przyjaźń”. Przydzielono do spółki kopalnię Budryk. Później modernizowano kopalnie. Obecnie kapitał zakładowy spółki szacuje się na ponad 587 mln zł. Grupa...

Read More

Napisane Kwi 26, 2015 w Finanse i ekonomia, Inwestowanie

Błędy w inwestowaniu walutowym

Błędy w inwestowaniu walutowym

Brak dokładnego przemyślenia strategii gry na rynku walutowym może spowodować powstawanie wielu błędów. Warto zapoznać się z najpowszechniejszymi potknięciami, aby później uniknąć ich stosowania. Pierwszym, najczęściej stosowanym błędem jest brak odpowiedniej wiedzy. Wiele osób zaczyna grać na rynku walutowym z chęci zysku. Jednak pragnienie to może być tak silne, iż zamiast podszkolić się pod kątem technik i strategii, zaczynamy działać według własnego mniemania. Różnorodność zleceń funkcjonujących na runku walutowym jest tak ogromna, że nie łatwo jest się zgubić, tym bardziej jeśli ktoś nie ma wprawy. Wielu doświadczonych graczy zaznało problemu z niewłaściwym dostosowaniem strategii. W przypadku kompletnego laika, bez fundamentalnej wiedzy, stosowanie strategii nie ma najmniejszego sensu. Kolejnym błędem, przed którym należy ostrzegać to wybór złej strategii. Najlepiej gdy realizujemy swój plan i korzystamy z sprawdzonych metod. Jako początkujący gracze nie powinniśmy ulegać inwestycjom intuicyjnym. Jest to sztuka trudna, która wymaga sporego doświadczenia, ponieważ nawet działania intuicyjne muszę być poparte pewną logiką, którą musimy w sobie wypracować w przeciągu lat. Niekorzystne może być również sugerowanie się czyjąś opinią. Każdy...

Read More

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Biznes porady, Finanse i ekonomia

Na poczatek zachodni sasiedzi

Na poczatek zachodni sasiedzi

Relacje ekonomiczne z Niemcami są z punktu widzenia polskiej gospodarki jednymi z najważniejszych. Trudno się temu dziwić, albowiem to największy gracz na europejskim rynku i jedna z największych biznesowych potęg świata. Szereg rodzimych przedsiębiorstw właśnie w Niemczech sprzedaje swoje towary bądź też importuje je nad Wisłę. Codziennie zawierane są nowe kontrakty, prowadzi się wiele szczegółowych negocjacji. Poza znajomością języka liczy się też biegłość w tamtejszych zwyczajach. Pod względem stroju biznesowego Niemcy są dość konserwatywni. Klasycznie skrojone garnitury i garsonki, proste krawaty i białe koszule – to elementarz. Z drugiej strony niemieccy panowie potrafią zwracać uwagę białymi skarpetami, które w towarzystwie garnituru wyglądają kontrowersyjnie.   Przy relacjach biznesowych z Niemcami należy zachować powagę i pełen profesjonalizm. Druga strona potrafi się długo przygotowywać do rozmów, ale gdy te już się zaczną, ciężko przyłapać partnerów na jakiejkolwiek nieścisłości. Samemu także trzeba się wykazać biegłością i doskonałą orientacją w temacie. Wątpliwości i znaki zapytania nie są mile widziane – Niemiec nie lubi niespodzianek. Silenie się na dowcip podczas negocjowania warunków współpracy również lepiej...

Read More

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Biznes porady, Finanse i ekonomia

Jak sie dogadywac?

Jak sie dogadywac?

Podstawowa kwestia, z którą zawsze mierzymy się podczas kontaktów z obcokrajowcami, to ustalenie optymalnego dla obu stron kanału komunikacji. W kontaktach bezpośrednich „twarzą w twarz” w grę wchodzi oczywiście język mówiony. Polscy przedsiębiorcy z reguły starają się poszerzać wiedzę językową, uczęszczając na rozmaite kursy. Bez kłopotu znajdziemy ośrodki oferujące specjalne zajęcia profilowane pod kątem tematyki gospodarczej. Poznamy tam specyficzną terminologię i zwroty charakterystyczne dla biznesu ogólnie i dla konkretnych zawężonych branż. Im pewniej będziemy się czuli w kwestii lingwistycznej, tym większą mamy szansę na udany kontakt i wypracowanie najlepszych warunków kontraktu.   Czasami rozmowa jest niemożliwa ze względów obiektywnych – jedna ze stron może w ogóle nie znać języka drugiej i to jest istotna przeszkoda. Należy zawczasu ustalić, jak te sprawy wyglądają. Jeśli mamy spotkać się z przedstawicielem z Wielkiej Brytanii i biegle władamy angielskim, problemu nie ma. Generalnie angielszczyzna stanowi dziś biznesową „łacinę” i jest standardowym sposobem na dogadanie się z zagranicznymi partnerami. W ostateczności w dialogu może pośredniczyć tłumacz przysięgły, co wciąż jest praktykowane.   Wiemy już,...

Read More

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Finanse i ekonomia, Kultura biznesowa

Kultura biznesu w swiecie

Kultura biznesu w swiecie

Wszelkie działania biznesowe związane z kształtowaniem współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami, kreowaniem kanałów importu i eksportu tudzież wieloma innymi kwestiami, opierają się o stosunki międzyludzkie. Negocjacji nie prowadzą maszyny, tylko żywe osoby mające swoje wady, zalety i cechy charakteru. W kontekście międzynarodowych relacji ekonomicznych szalenie istotna jest kulturowa specyfika poszczególnych nacji. To normalne, że mentalność Polaków różni się od mentalności Niemców czy Amerykanów. Jest to całkowicie naturalne i wymaga uszanowania tych odrębności. Nie musimy chyba dodawać, iż szacunek ten obowiązuje wszystkie strony. Układając się z aktualnymi lub potencjalnymi partnerami biznesowymi zazwyczaj prowadzimy rozmowy z jednym podmiotem w danym momencie, który pochodzi z danego kraju. Dzięki temu można się wzajemnie poznać, ocenić i tym samym wyrobić swoje zdanie na temat kontrahenta. Jak w każdym obszarze życia – im lepsze pierwsze wrażenie, tym owocniej mogą się ułożyć dalsze relacje. Rzecz jasna trudno za każdym razem dogodzić wszystkim – niektórzy ludzie wymagają tak wiele, że najdrobniejszy detal jest w stanie ich zniechęcić. Te relacje w wymiarze gospodarczym będą znacznie łatwiejsze, jeśli każda ze stron...

Read More

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Biznes porady, Finanse i ekonomia, Kultura biznesowa

Obyczaje w biznesie

Obyczaje w biznesie

Przedstawiliśmy garść najistotniejszych informacji dotyczących biznesowych zachowań kilku nacji, z którymi nasze firmy najczęściej wchodzą w relacje. Rzecz jasna temat nie został wyczerpany, a rodzimi przedsiębiorcy chętnie kontaktują się z kontrahentami z wielu innych stron świata. Szczególnie kontynent azjatycki odgrywa tu ogromną rolę, a specyfika kulturowa w Chinach czy Japonii każe interesantom przyłożyć się bardzo do przyswojenia lokalnych zachowań i obostrzeń. Wiedzę na ten temat można dziś czerpać z licznych źródeł, a internet okazuje się w tym szalenie pomocny. Dostępne są również specjalne poradniki pisane z myślą o biznesowym kontakcie z obcokrajowcami.   Ci, którzy lekceważą to kulturowe tło i wagę miejscowych obyczajów, nie mają dużych szans na sukces. Napisaliśmy na początku, że podstawą udanych interesów są udane relacje z ludźmi, bo to oni podejmują wszystkie decyzje. Jeśli uda nam się „kupić” ich zrozumieniem i poszanowaniem obyczajowości, dalsze rozmowy będą przebiegać w zupełnie innej atmosferze. Trzeba jednak poświęcić nieco czasu i energii na przyswojenie tych kwestii.   Europejskie poletko biznesowe jest dla Polaków łatwiejsze do ogarnięcia, bo w kręgu...

Read More