Pages Menu
Categories Menu

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Biznes porady

Na poczatek zachodni sasiedzi

Na poczatek zachodni sasiedzi

Relacje ekonomiczne z Niemcami są z punktu widzenia polskiej gospodarki jednymi z najważniejszych. Trudno się temu dziwić, albowiem to największy gracz na europejskim rynku i jedna z największych biznesowych potęg świata. Szereg rodzimych przedsiębiorstw właśnie w Niemczech sprzedaje swoje towary bądź też importuje je nad Wisłę. Codziennie zawierane są nowe kontrakty, prowadzi się wiele szczegółowych negocjacji. Poza znajomością języka liczy się też biegłość w tamtejszych zwyczajach. Pod względem stroju biznesowego Niemcy są dość konserwatywni. Klasycznie skrojone garnitury i garsonki, proste krawaty i białe koszule – to elementarz. Z drugiej strony niemieccy panowie potrafią zwracać uwagę białymi skarpetami, które w towarzystwie garnituru wyglądają kontrowersyjnie.   Przy relacjach biznesowych z Niemcami należy zachować powagę i pełen profesjonalizm. Druga strona potrafi się długo przygotowywać do rozmów, ale gdy te już się zaczną, ciężko przyłapać partnerów na jakiejkolwiek nieścisłości. Samemu także trzeba się wykazać biegłością i doskonałą orientacją w temacie. Wątpliwości i znaki zapytania nie są mile widziane – Niemiec nie lubi niespodzianek. Silenie się na dowcip podczas negocjowania warunków współpracy również lepiej...

Read More

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Biznes porady

Jak sie dogadywac?

Jak sie dogadywac?

Podstawowa kwestia, z którą zawsze mierzymy się podczas kontaktów z obcokrajowcami, to ustalenie optymalnego dla obu stron kanału komunikacji. W kontaktach bezpośrednich „twarzą w twarz” w grę wchodzi oczywiście język mówiony. Polscy przedsiębiorcy z reguły starają się poszerzać wiedzę językową, uczęszczając na rozmaite kursy. Bez kłopotu znajdziemy ośrodki oferujące specjalne zajęcia profilowane pod kątem tematyki gospodarczej. Poznamy tam specyficzną terminologię i zwroty charakterystyczne dla biznesu ogólnie i dla konkretnych zawężonych branż. Im pewniej będziemy się czuli w kwestii lingwistycznej, tym większą mamy szansę na udany kontakt i wypracowanie najlepszych warunków kontraktu.   Czasami rozmowa jest niemożliwa ze względów obiektywnych – jedna ze stron może w ogóle nie znać języka drugiej i to jest istotna przeszkoda. Należy zawczasu ustalić, jak te sprawy wyglądają. Jeśli mamy spotkać się z przedstawicielem z Wielkiej Brytanii i biegle władamy angielskim, problemu nie ma. Generalnie angielszczyzna stanowi dziś biznesową „łacinę” i jest standardowym sposobem na dogadanie się z zagranicznymi partnerami. W ostateczności w dialogu może pośredniczyć tłumacz przysięgły, co wciąż jest praktykowane.   Wiemy już,...

Read More

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Kultura biznesowa

Kultura biznesu w swiecie

Kultura biznesu w swiecie

Wszelkie działania biznesowe związane z kształtowaniem współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami, kreowaniem kanałów importu i eksportu tudzież wieloma innymi kwestiami, opierają się o stosunki międzyludzkie. Negocjacji nie prowadzą maszyny, tylko żywe osoby mające swoje wady, zalety i cechy charakteru. W kontekście międzynarodowych relacji ekonomicznych szalenie istotna jest kulturowa specyfika poszczególnych nacji. To normalne, że mentalność Polaków różni się od mentalności Niemców czy Amerykanów. Jest to całkowicie naturalne i wymaga uszanowania tych odrębności. Nie musimy chyba dodawać, iż szacunek ten obowiązuje wszystkie strony. Układając się z aktualnymi lub potencjalnymi partnerami biznesowymi zazwyczaj prowadzimy rozmowy z jednym podmiotem w danym momencie, który pochodzi z danego kraju. Dzięki temu można się wzajemnie poznać, ocenić i tym samym wyrobić swoje zdanie na temat kontrahenta. Jak w każdym obszarze życia – im lepsze pierwsze wrażenie, tym owocniej mogą się ułożyć dalsze relacje. Rzecz jasna trudno za każdym razem dogodzić wszystkim – niektórzy ludzie wymagają tak wiele, że najdrobniejszy detal jest w stanie ich zniechęcić. Te relacje w wymiarze gospodarczym będą znacznie łatwiejsze, jeśli każda ze stron...

Read More

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Biznes porady, Kultura biznesowa

Obyczaje w biznesie

Obyczaje w biznesie

Przedstawiliśmy garść najistotniejszych informacji dotyczących biznesowych zachowań kilku nacji, z którymi nasze firmy najczęściej wchodzą w relacje. Rzecz jasna temat nie został wyczerpany, a rodzimi przedsiębiorcy chętnie kontaktują się z kontrahentami z wielu innych stron świata. Szczególnie kontynent azjatycki odgrywa tu ogromną rolę, a specyfika kulturowa w Chinach czy Japonii każe interesantom przyłożyć się bardzo do przyswojenia lokalnych zachowań i obostrzeń. Wiedzę na ten temat można dziś czerpać z licznych źródeł, a internet okazuje się w tym szalenie pomocny. Dostępne są również specjalne poradniki pisane z myślą o biznesowym kontakcie z obcokrajowcami.   Ci, którzy lekceważą to kulturowe tło i wagę miejscowych obyczajów, nie mają dużych szans na sukces. Napisaliśmy na początku, że podstawą udanych interesów są udane relacje z ludźmi, bo to oni podejmują wszystkie decyzje. Jeśli uda nam się „kupić” ich zrozumieniem i poszanowaniem obyczajowości, dalsze rozmowy będą przebiegać w zupełnie innej atmosferze. Trzeba jednak poświęcić nieco czasu i energii na przyswojenie tych kwestii.   Europejskie poletko biznesowe jest dla Polaków łatwiejsze do ogarnięcia, bo w kręgu...

Read More

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes

Osobisty wymiar rozmów

Osobisty wymiar rozmów

Ludzie o południowym temperamencie są znani ze swojej otwartości i dynamizmu. Hiszpanów również to dotyczy i część tych cech przenika również do świata biznesowych negocjacji. Hiszpan lubi poznać człowieka, z którym rozmawia. Czasami podstawą sukcesu i podpisania intratnego kontraktu są stare znajomości, wspólni przyjaciele i zwykła międzyludzka sympatia. Dlatego warto się na tę hiszpańską duszę otworzyć i umiejętnie skracać dystans. Te uwarunkowania mogą nieco przedłużyć rozmowy, ale jeśli efekt ma być korzystny – warto chyba poświęcić ten czas. Należy też trafnie dobrać człowieka, który będzie się z Hiszpanami układał.   Innym typowym dla południowców elementem jest spontaniczny bałagan – objawia się również w kontakcie biznesowym. Nie zdziwmy się, gdy podczas negocjacji zapanuje chaos. Każdy ma tam sporo do powiedzenia, ludzie się przekrzykują i ogólnie jest bardzo dynamicznie. Scenerią takich energicznych dyskusji mogą być rzecz jasna restauracje i tawerny. Na stole pojawia się czasami wyśmienite hiszpańskie wino.   Hiszpańscy przedsiębiorcy zazwyczaj dobrze znają angielski, ale przygotowanie materiałów w języku hiszpańskim będzie bardzo mile widziane. Również wizytówki powinny być dwujęzyczne –...

Read More

Napisane Mar 20, 2013 w Biznes, Biznes porady

Dobry posiłek i dobry wygląd

Dobry posiłek i dobry wygląd

Hiszpania wielu Polakom kojarzy się ze słonecznymi plażami i doskonałym miejscem na spędzenie udanych wakacji. Bez wątpienia jest to słuszny kierunek myślenia, ale nie jedyny. Dla części polskich przedsiębiorców to iberyjskie państwo stanowi świetne miejsce na robienie interesów, choć ostatnie miesiące kryzysu nieco osłabiły jego ekonomiczną atrakcyjność. Mimo to należy mieć nadzieję, że gospodarka Hiszpanii odbije się od dna, a dla naszych firm znów pojawią się tam ciekawe perspektywy. Zanim to nastąpi warto przyjrzeć się nieco bliżej biznesowym zachowaniom europejskich Latynosów. Są one całkiem interesujące i nieco odbiegają od tego, z czym mamy do czynienia w innych krajach.   Rozmowy z Hiszpanami mogą trwać długo i z tym rozciągnięciem w czasie należy się liczyć. Normą jest także omawianie istotnych kwestii w czasie posiłków. Kuchnia jest tam smaczna i dość lekka, co sprzyja długim posiedzeniom w restauracjach i barach. Trzeba również mieć na uwadze fakt, że większość lokali otwiera swoje podwoje dość późnym z naszego punktu widzenia wieczorem. Nie dziwmy się zatem, jeśli warunki kontraktu będziemy dogadywać o takich porach...

Read More
Strona 1 z 212